Statut
§ 1.
§ 2.
- Terenem działalności fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą fundacji jest miejscowość Przasnysz.
- Fundacja prowadzi działalność w kraju i za granicą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może ustanowić znak graficzny, jako logo Fundacji.
- Fundacja może zatrudniać: nieodpłatnie lub odpłatnie wolontariuszy, zwracać im koszty delegacji, jeżeli tak zadecyduje Fundator lub uprawnieni Członkowie Zarządu.
- Zarząd, Rada, pracownicy, wolontariusze, otrzymują legitymacje z odznaką Fundacji.
- Fundacja używa: legitymacji z odznaką, pieczęci, druków, papieru do korespondencji, według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd Fundacji oraz pieczątek z danymi identyfikującymi Fundację.
- Prezes i członkowie zarządu fundacji mogą być zatrudnieni w fundacji na podstawie umowy o pracę lub zlecenia i mieć wpisane obowiązki wynikające ze statutu.
- Fundacja jest organizacją non-profit.
- Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego.
- W przypadku uzyskania przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego nadzór nad fundacją sprawują właściwe organy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Fundacja ma osobowość prawną.
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
Ministrem sprawującym nadzór nad realizacją celów Fundacji jest Minister Środowiska.
1. Cele działania Fundacji:
- Działalność na rzecz szeroko rozumianej ochrony środowiska naturalnego.
- Działalność na rzecz zachowania dziedzictwa przyrodniczego.
- Upowszechnianie w społeczeństwie postaw ekologicznych i pro środowiskowych.
2. Fundacja realizuje swoje cele poprzez::
- Działania informacyjne i edukacyjne z zakresu ochrony środowiska naturalnego.
- Inicjowanie oraz materialne i organizacyjne wspieranie badań, opracowań i wdrożeń w zakresie objętym celami Fundacji, w szczególności w zakresie technologii zbierania, segregowania, kompostowania i utylizacji odpadów, w tym komunalnych.
- Czynny udział w postepowaniach, w których wydawane są decyzje ingerujące w śro-dowisko naturalne (środowisko naturalne tworzy się dzięki współdziałaniu wielu czynników takich jak światło, gleba, powietrze, a także roślin i zwierząt).
- Restytucję i reintrodukowanie ptaków oraz wszelkich gatunków ryb i zwierząt.
- Organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dotyczących prawidłowego połowu ryb, w tym zmierzających do uzyskania karty wędkarskiej.
- Udzielanie pomocy organizacyjnej, finansowej i rzeczowej osobom i podmiotom, któ-rych działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
Działalność statutową, o której mowa w §7 ust.2 Fundacjaprowadzi jako nieodpłatną i odpłatnądziałalność pożytku publicznego. Prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację.
Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą dla uzyskania środków na realizację swych celów statutowych.
Na podstawie PKD 2007 Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD 36.0)
- Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD 37.0)
- Działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców (Dział 38)
- Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej (Dział 42)
- Roboty budowlane specjalistyczne (Dział 43)
- Transport lądowy oraz transport rurociągowy (Dział 49)
- Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport (Dział 52)
- Zakwaterowanie (Dział 55)
- Działalność wydawnicza (Dział 58)
- Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana (Dział 62)
- Działalność usługowa w zakresie informacji (Dział 63)
- Działalność usługowa związana z obsługą rynku nieruchomości (Dział 68)
- Reklama (PKD 73.1)
- Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.1)
- Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.9)
- Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni (Dział 81)
- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B)
1. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może:
- wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami,
- tworzyć oddziały, zakłady, filie i przedstawicielstwa w kraju i za granicą,
- tworzyć i przystępować do spółek handlowych.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- Fundacja może posiadać i kupować udziały wszelkich spółek, które mają osobowość prawną.
- Fundacja nie może powierzać własnych środków finansowych żadnym funduszom inwestycyjnym.
- Rachunki bankowe Fundacji mogą być zakładane tylko w Narodowym Banku Polskim i jego oddziałach lub w BankuOchrony Środowiska i jego oddziałach.
- Fundacja nie ma prawa:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do członków organów lub pracowników, oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej osobami bliskimi, powyżej 5000 PLN.
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2,000.00 (dwa tysiące) złotych oraz inne dochody i mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- dochodów z działalności odpłatnej pożytku publicznego,
- dochodów z działalności gospodarczej realizowanej w ramach działalności Fundacji,
- dywidendy z akcji posiadanych spółek.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Organami fundacji są:
a) Rada Fundacji,
b) Zarząd Fundacji.
Do kompetencji Fundatorów należy:
- Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji i Rady Fundacji bez podania przyczyn odwołania oraz udzielenie absolutorium Zarządowi w związku z upływem kadencji.
- Zmiana Statutu Fundacji.
- Rozwiązanie Fundacji, jak też postawienie jej w stan likwidacji.
- Utworzenie oddziału, zakładu lub samodzielnej jednostki organizacyjnej Fundacji.
- Udzielenie zgody na zbycie majątku Fundacji.
- /wykreślony/
- Fundator może być Prezesem Zarządu Fundacji.
- Regulamin Fundacji ustanawiają Fundatorzy.
- Jeden z Fundatorów podejmuje decyzje samodzielnie w formie uchwał.
- Fundatorzy w celu konsultacji spraw Fundacji mogą zwołać posiedzenie rady Fundacji i Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy, jak też z inicjatywy każdego z członków organów Fundacji.
- W posiedzeniu zwołanym przez Fundatorów ma prawo uczestniczyć każdy członek Orga-nów Fundacji, chyba, że Fundatorzy postanowią inaczej, jednakże osobie takiej nie przy-sługuje prawo głosu.
- Radę Fundacji powołują Fundatorzy spośród osób cieszących się dużym zaufaniem społecznym, o szczególnym zaangażowaniu w sprawy zbieżne z celami Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z dwóch do dwunastu członków, w tym Przewodniczącego.
- Członkowie Rady Fundacji powoływani są na trzy lata.
- Jeżeli powołanie członka Rady Fundacji następuje w trakcie kadencji Rady powołuje się go na okres do końca tej kadencji.
- Mandaty członków Rady Fundacji wygasają z dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy kończący się w trakcie ich kadencji.
- Członkowie Rady Fundacji mogą być wybierani ponownie.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji, lub Fundatorzy mogą w każdej chwili odwołać tak poszczególnego członka, jak i całą Radę bez podania przyczyn odwołania.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją - członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatorów, zgłoszony na piśmie.
- Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady Fundacji i uczyni to bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 14 (czternastu) dni, na żądanie któregokolwiek z członków Rady Fundacji jak też Zarządu Fundacji. W przypadku, gdy Przewodniczący Rady Fundacji nie zwoła posiedzenia w dacie, o której mowa powyżej każdy członek Rady Fundacji jest uprawniony do zwołania posiedzenia.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwoływane będą pocztą elektroniczną (e-mail) i równocześnie potwierdzone listem poleconym wysłanym na 14 (czternaście) dni naprzód. Zawiadomienie takie powinno zawierać porządek dzienny i wyszczególniać miejsce i datę posiedzenia.
- Członkowie Rady Fundacji sami opłacają własne przejazdy, zakwaterowanie i wydatki związane z udziałem w posiedzeniach Rady i nie są upoważnieni do jakichkolwiek wynagrodzeń z tego tytułu. Fundatorzy lub Prezes fundacji może jednak zadecydować inaczej.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał - zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej ? członków Rady Fundacji. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Rada Fundacji jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach jej działalności.
- Do kompetencji Rady Fundacji należy:
- zatwierdzanie długofalowych programów działania Fundacji,
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu z jego działalności oraz ich opiniowanie,
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd.
- Do szczególnych obowiązków Rady Fundacji należy zatwierdzanie sprawozdań finansowych za dany rok obrotowy działalności Fundacji, jak też sprawozdań Zarządu z działalności prowadzonej w danym roku obrotowym, udzielania członkom Zarządu absolutorium oraz składania Fundatorom corocznego sprawozdania oceniającego działalność Zarządu.
- Rada Fundacji powołuje biegłych rewidentów do oceny sprawozdań finansowych w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak też ze stanem faktycznym.
- W celu wykonywania swoich obowiązków Rada Fundacji może badać wszystkie dokumenty Fundacji, żądać od zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji majątku Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji mogą wykonywać swe prawa i obowiązki wyłącznie osobiście, przy czym Rada Fundacji może powierzyć wykonanie określonych czynności poszczególnym członkom, a także korzystać z pomocy biegłych.
- Uprawnienia zawieranie umów z członkami zarządu i ustalenie ich wynagrodzenia są w kompetencji Rady Fundacji.
/wykreślony/
- Zarząd Fundacji składa się z jednego do siedmiu członków.
- /wykreślony/
- Kadencja Zarządu trwa trzy lata.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Mandaty członków Zarządu wygasają z dniem odbycia posiedzenia Rady Fundacji zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu.
- Fundatorzy mogą w każdej chwili odwołać tak poszczególnego członka, jak i cały Zarząd bez podania przyczyn odwołania.
- W stosunkach wewnętrznych członkowie Zarządu podlegają ograniczeniom ustanowionym w Statucie oraz regulaminie Zarządu.
- Członkowie Zarządu Fundacji mają prawo uczestnictwa podczas zgromadzeń Rady Fundacji bez prawa głosu, chyba, że Rada Fundacji postanowi inaczej.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał - zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- /wykreślony/
- Zarząd, co roku, do dnia 30 stycznia, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
- Zarząd Fundacji prowadzi bieżącą działalność statutową i odpowiada za realizowany przez Fundację program.
- Szczegółowe zasady pracy Zarządu określa Regulamin Zarządu.
- W razie Zarządu jednoosobowego lub dwuosobowego, Prezes Zarządu i Członek Zarządu reprezentuje Fundację samodzielnie. Jeżeli Zarząd jest wieloosobowy to Fundacja będzie reprezentowana przez dwóch członków Zarządu działających łącznie lub Prezesa Zarządu działającego Samodzielnie.
- Prawo członka Zarządu do reprezentowania Fundacji dotyczy wszelkich czynności sądowych i pozasądowych oraz spraw majątkowych i niemajątkowych związanych z reprezentowaniem jej interesów i do podpisywania umów o prace.
Zmian w statucie Fundacji dokonują Fundatorzy. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji których, Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Decyzję o połączeniu podejmują Fundatorzy w formie uchwały podjętej na wniosek Zarządu Fundacji lub członka Rady Fundacji.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwi są Fundatorzy.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołują i odwołują Fundatorzy.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą Uchwały Fundatorów na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.